SweDish Pork sommarkampanj
– Idé, produktionsledning och annonsering
Bakgrund
Sveriges Grisföretagare är branschorganisationen för svenska grisproducenter och arbetar för att utveckla näringen och tillsammans skapa världens i särklass bästa griskött.
Uppdraget
Identx har nöjet att arbeta löpande med Sveriges Grisföretagare och har sedan tidigare skapat kommunikationskonceptet SweDish Pork som ska kommunicera grisköttet på ett lustfyllt och inspirerande sätt till konsumenterna. I arbetet med SweDish Pork ville vi ta vara på svenskarnas grilliver under sommarmånaderna, och producerade därför tre olika grillfilmer. Målet var att nå ut med filmerna till den primära målgruppen; unga medvetna konsumenter.
Lösning
Nätet svämmar över med recept inför sommargrillen – men få visar hur man faktiskt grillar så det blir så där perfekt. Vilka är de magiska trixen, som bara grillmästarna känner till? Det var de som vi ville ge svenskarna i sommar.
Med SM-vinnaren i Barbeque, kategori brisket, framför kameran har många grillnördar fått aha-upplevelse efter aha-upplevelse. Vad är hemligheten när man grillar på kolgrill? Går det att få det lika gott med gasolgrill, och hur gör man då? Och den där växande trenden med att röka, hur funkar det?
Filmerna har fått ett fantastiskt mottagande när de har mött grill-Sverige i digitala kanaler. Annonserna har framför allt rullat på Instagram och Facebook, Youtube och webb-tv. Filmerna har visats fler än 840 000 gånger, där rekordmånga har sett helt materialet.
Här under hittar du filmerna. Vill du läsa mer om vårt tidigare arbete med SweDish Pork hittar du det här.